معرفی شهرک صنعتی بعثت

 

شهرک صنعتی بعثت در واقع فاز دوم شهرک سرمایه گذاری خارجی می باشد. می توان گفت این شهرک، بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه از لحاظ وسعت  است و از لحاظ موقعیت مکانی این شهرک صنعتی در۲۰کیلومتری تبریز و در مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار  می باشد.

بعثت، شهرکی با محوریت صادرات است که در آن با توجه به ظرفیت‌های دسترسی به بازارهای فروش می‌توان کالاها و قطعات نیمه ساخته را مونتاژ و روانه بازار کرد. این به معنای آن است که در مرحله نخست صنایع با آلایندگی زیست محیطی کم در آن مستقر خواهد شد. در ضمن در واگذاری‌های این شهرک صنعتی، کدهای الف،‌ب و ج که حداقل آلایندگی را در گروه‌های مختلف صنعتی دارند مورد توجه قرار خواهند گرفت. پس هیچ مشکلی در زمینه کنترل مسایل زیست محیطی این شهرک وجود ندارد و با جدیت کامل مسایل زیست محیطی در آن پیاده خواهد شد.

این شهرک صنعتی درواقع یک شهر صنعتی نزدیک تبریز می باشد که در حال حاضر فاز یک این شهرک به اتمام رسیده و فاز 2 در حال ساخت جاده ها و مسیرها می باشد.

 

شکل زیر نقشه هوایی شهرک بعثت را نشان می دهد

نقشه شهرک صنعتی بعثت

 

با توجه به نقشه وسعت این شهرک خیلی زیاد بوده و درواقع یک شهر صنعتی می باشد به طوری که فاز یک  و فاز دو این شهرک صنعتی تنها گوشه ای از این شهرک را دربرگرفته است.

مزایای فعالیت در شهرک صنعتی بعثت

 

  1. نزدیکی به جاده اصلی(جاده مرند بازرگان و جاده تبریز صوفیان) و خطوط راه آهن (خط راه آهن تبریز جلفا از کنار شهرک صنعتی عبور می کند)
  2. نزدیکی به خط لوله گاز ایران به ترکیه
  3. همجواری با ۲ شهرک صنعتی با نامهای شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی و شهرک صنعتی مصالح ساختمانی انگیزه فعالیت‌های زنجیره‌ای را در قالب ارتباطات افقی و عمودی برای واحد‌های صنعتی دوچندان کرده است.
  4. نزدیکی به شهر تبریز و دسترسی آسان و سریع از طریق اتوبان بین المللی به مرکز استان آذربایجان شرقی به طوری که بعد از شهرک سردار سلیمانی نزدیک ترین شهرک صنعتی به تبریز شهرک صنعتی بعثت می باشد.
  5. مسطح بودن زمین های شهرک صنعتی بعثت که امکان ساخت با کمترین هزینه را فراهم می کند
  6. نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز
  7. همجواری با منطقه ویژه اقتصادی سهلان
  8. ‌نزدیکی به منطقه آزاد ارس
  9. مجاورت با مراکز علمی و دانشگاهی و مراکز جمعیتی جهت تامین نیروی انسانی از جمله تبریز، صوفیان و شبستر

 

 

چه امکاناتی در شهرک صنعتی بعثت در نظر گرفته شده است؟

 

  1. در شهرک صنعتی بعثت زون‌های فلزی، ‌شیمیایی،‌ صنایع غذایی، ‌سلولوزی، کانی‌های غیرفلزی،‌ برق و نساجی جهت استقرار پیش‌بینی شده است.
  2. پیش‌بینی احداث فرودگاه،‌ هتل،‌ مراکز تجاری متعدد، مراکز خدماتی و درمانی، ورزشگاه،‌ مراکز مذهبی، مهمان‌سرا و پارک تفریحی به عمل آمده و به تناسب پیشرفت فازهای آن اجرا و تکمیل می‌شود.
  3. امکان تامین 2 هزار و 700 مگاوات برق،‌100 هزار مترمکعب گاز و 70 هزار خط تلفن در این شهرک صنعتی مد نظر قرار گرفته است.

 

نتیجه گیری

 

بعثت پروژه‌ای کوتاه مدت نیست و ممکن است در یک پروسه زمانی بیست ساله به مرحله نهایی برسد. بر اساس مطالعات انجام شده 150 هزار نفر در بعثت مشغول به کار خواهند شد با توجه به ظرفيت هاي قابل توجه اين شهرك هاي صنعتي در حال حاضر 321 قرارداد در شهرك صنعتي بعثت با متقاضيان منعقد شده است

همزمان با رویداد انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ شهرک صنعتی بعثت به شهر صنعتی تبریز تبدیل شد. این رویداد با امضای تفاهمنامه‌ای بین استانداری آذربایجان شرقی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به ثبت رسید.

این شهر صنعتی در مساحتی افزون‌بر ۱۰۸۰۰ هکتار با دارا شدن تمامی مولفه‌های یک شهر صنعتی پیشرو نقش مهمی در اقتصاد منطقه ایفا خواهد کرد و با استقرار واحدهای مختلف از جمله مراکز علم و فناوری، تحقیق‌وتوسعه، لجستیک و… در کنار واحدهای صنعتی، نسل جدیدی از شهرهای صنعتی در کشور خواهد بود.

با توجه به موارد اشاره شده بالا می توان به این نتیجه رسید که  شهرک صنعتی بعثت بهترین موقعیت برای استقرار و فعالیت صنعتی و تجای در استان آذربایجان شرقی می باشد.

شرکت آسان سوله شعبه دوم کارخانه سوله سازی را در این شهرک دایر کرده است و جهت انجام خدمات ساخت سوله از طراحی گرفته یا اتمام ساخت سوله به صورت صفر تا صد در خدمت همشهریان گرامی می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *