مقایسه سوله سبک و سوله تیرورقی

  • مقایسه سوله سبک (سوله های ساخته شده با پروفیل لوله، قوطی ) و سوله سنگین(سوله های ساخته شده با ورق سیاه) جهت انتخاب برای ساخت.

چکیده:

در این نوشته کوتاه سعی داریم مقایسه مختصری در رابطه با قیمت تمام شده سوله های سبک(سوله های ساخته شده از پروفیل آهنی قوطی یا لوله) با  سوله های سنگین تیر ورقی(سازه های مرسوم در ایران و ساخته شده از ورق سیاه) انجام دهیم و روشی برای انتخاب اینکه چه نوع سوله ای برای کارخانه، کارگاه، انبار و..خوب هستند، ارائه می دهیم.

 قیل از هرچیز خاطر نشان می گردد که مهمترین عامل در تعیین هزینه تمام شده سوله محاسبات و نقشه سوله می باشد. هرچقدر طراحی، محاسبات سازه ای و نقشه های اجرایی سوله دقیقتر و بهینه تر باشند به همون مقدار هم هزینه ساخت و نصب سوله پایین تر خواهد آمد.

معرفی سوله سبک( ساخته شده با پروفیل قوطی و لوله) و سوله سنگین(سوله ساخته شده با ورق سیاه)

سوله سبک سوله هایی هستند که با لوله یا قوطی با ضخامت های کم  و به صورت خرپایی ساخته می شوند ولی سوله سنگین سوله های هستند که با ورق آهنی ساخته می شوند. عکس های زیر این نوع سوله هارا به بهترین نحو به تصویر می کشند.

ساخت سوله سبک با لولهسوله با لوله

سوله سبک با قوطیساخت سوله سبک با قوطی

ساخت سوله

 

 

 

 

 

 

 

در این مقاله مختصر منظور از سوله سبک ( سوله ساخته شده با پروفیل لوله یا قوطی)و سوله تیر ورق( سوله ساخته شده با ورق سیاه) می باشد.

خاطر نشان می گرد تقسیم بندی سوله به صورت کلی خیلی گسترده تر می باشد به صورتی که سوله های فضاکار یا سوله های فضایی، سوله چوبی سوله موقت، سوله بتنی، سوله پیش ساخته بتنی و.. که در نوشته ای دیگر مفصل به آن خواهیم پرداخت، شامل تقسیم بندی می باشند.

در این نوشته فقط به بررسی و مقایسه سوله هایی که با پروفیل قوطی و لوله با ضخامتهای کم(سوله سبک) و سوله هایی که با ورق سیاه (سوله تیرورقی)ساخته می شوند می پردازیم.

مقایسه  از لحاظ هزینه دستمزد ساخت بین این دو نوع سوله

  1. سوله های سبک که از لوله یا قوطی ساخته می شوند و اخیرا هم در ایران بسیار رایج شده اند دستمزد ساخت و نصب بالایی نسبت به سوله های سنگین تیر ورقی دارند.دلیل این تفاوت قیمتی در دستمزد به این دلیل است که سوله های سبک لوله ای و یا ساخته شده با قوطی به برشکاری زیاد، جوشکاری ظریف و زیاد همچنین مهارت بالای اکیپ نیاز دارند. برعکس سوله تیر ورقی.
  2. از لحاظ زمان اجرایی سوله های تیر ورقی یک مقدار زمان کمتری نسبت به سوله های سبک نیاز دارند.

کدام نوع سوله را انتخاب کنیم. سوله سبک یا سوله تیرورقی؟

مقایسه های زیر دید خوبی برای انتخاب نوع سوله به سازنده گان سوله می دهد.

  1. برای دهانه های کمتر از 10 متر از لحاظ هزینه سوله های سبک ساخته شده از لوله یا قوطی حدودا 5 درصد کمتر از سوله های تیر ورقی هزینه برمی دارند.
  2. برای دهانه های بزرگتر از 10 متر تا 20 متر سوله های سبک معمولا 10 درصد هزینه کمتری نسبت به سوله های تیر ورقی برمی دارند.
  3. برای دهانه های بزرگتر از 20 متر تا 30 متر سوله های سبک معمولا 30 درصد هزینه کمتری نسبت به سوله های تیرورقی بر می دارند.
  4. برای دهانه های بزرگتر از سی متر سوله های سبک ساخته شده از لوله یا قوطی خیلی مقرون به صرفه تر خواهند بود در واقع حدودا 50درصد مقرون به صرفه تر می باشند.
  5. برای دهانه های بزرگتر از 40 متر کلا توصیه ما استفاده از سوله سبک خرپایی به صورت سه بعدی می باشد. برای این دهانه ها بهتر است سوله های سبک با استفاده از قوطی یا لوله یا به صورت خرپای سه بعدی ساخته و نصب شوند.

مقایسه سوله سبک و سوله سنگین از لحاظ ظاهری

  1. از لحاظ ظاهری سوله های سبک که به صورت خرپایی با استفاده از قوطی یا لوله ساخته می شوند نسبت به سوله های تیر ورقی شکیلتر و زیباتر می باشند.

مقایسه سوله سبک و سوله سنگین از لحاظ هزینه فونداسیون.

  1. سوله های سبک که به صورت خرپایی ساخته می شوند فاصله قابها از هم کمتر می باشند (در حدود 3متر) بدین خاطر توزیع نیروها در فونداسیون سوله یکنواخت و در نتیجه فونداسیون می تواند کلا به صورت نواری محاسبه و اجرا گردد که در این صورت هزینه فونداسیون سوله نسبت به زمانی که از سوله تیر ورقی با فاصله قابها از هم 6متر استفاده می شود کمتر می باشد.( حدود 15درصد).
  2. در صورتی که در هر دو  حالت سوله سبک یا سوله تیر ورقی فاصله قابها 6 متر باشند هزینه فونداسیون یکسان در می آیند.

انتخاب بهتر برای کاربری های مختلف سوله سبک یا سوله تیر ورق؟

  1. سوله های تیرورقی معمولا برای سوله های دو طبقه یا سوله های چند طبقه بهترین گزینه می باشند.
  2. برای سوله های 2 طبقه یا بیشتر می توان طبقات پایین تر را با سوله تیرورقی ساخت و طبقه آخر را با سوله سبک.
  3. برای سوله هایی که جرثقیل نصب می شوند بهتر است سوله های تیر ورقی استفاده شود.
  4. برای انباری های با دهانه زیاد ، سالن های ورزشی ، سالن زمین چمن ، مرغداری ، دامپروری ، دامداری، بعضی کارگاههای با دهانه زیاد سوله سبک با استفاده از قوطی یا لوله می تواند گزینه بهتری باشد.

نتیجه گیری کلی در رابطه با انتخاب سوله سبک یا سوله تیر ورق

نتیجه گیری کلی در رابطه با انتخاب سوله سبک یا سوله تیر ورق به این صورت می باشد که ابتدا باید نوع کاربری سوله، تعداد طبقات، جرثقیل خور یا جرثقیل نخور بودن و دهانه سوله را مشخص و با توجه به مقایسه هایی که در نوشته های قبل انجام گرفته است اقدام به انتخاب بهترین گزینه بکنید.

معرفی توانمندی گروه صنعتی اسان در رابطه با سوله های سبک و سوله های تیر ورقی.

 با قدرت می توان گفت که گروه صنعتی آسان اولین گروهی هست که  طراحی و ساخت سوله های سبک با استفاده از پروفیل لوله و قوطی را به صورت استاندارد و محاسبه شده انجام داد و بقیه گروههای صنعتی موجود در کشور دنباله رو طرح ها و ایده های این گروه شده اند. و مفتخر هستیم این شرکت گامی در جهت سبک سازی و مقرون به صرفه کردن ساخت و ساز کارخانه جات در کشور برداشته است. برخی نقشه هایی از سوله های سبک و سنگین با دهانه های مختلف یک طبقه و دو طبقه دو دهانه و با جرثقیل و بدون جرثقیل در سایت جهت دانلود، استفاده و مقایسه با سایر طرح ها قرارداده شده اند.

دانلود نقشه سوله سبک و نقشه سوله تیرورقی 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *